Indiferent de domeniul în care doriţi să activaţi sau să începeţi o afacere (startup), sunt câteva lucruri la care vă puteţi aştepta să se întâmple în primii 10 ani de funcţionare.
- Pentru început trebuie să înţelegeţi că nu veţi găsi clienţi imediat. Înarmaţi-vă cu răbdare de îndată ce daţi drumul afacerii. Este posibil să treacă poate chiar un an întreg până să vă formaţi o bază de clienţi solidă. Însă lucrurile se vor mişca, contract după contract, colaborare după colaborare. Important este să găsiţi metode de a atrage clienţii în mod constant.
- Momentul în care începeţi afacerea s-ar putea să nu fie cel mai potrivit. Startup-ul dumneavoastră are tot ce îi trebuie, însă poate deveni destul de complicat dacă momentul ales nu este propice afacerii. Nu vă pierdeţi speranţa dacă industria sau tehnologia nu este unde ar trebui pentru ca business-ul să aibă succes. În cele din urmă, tehnologia va evolua suficient de mult încât să aveţi beneficii în afaceri.
- Ca peste tot, vor exista şi momente de scădere. Vor exista clipe în care veţi considera că nu aveţi sorţi de izbândă. Va trebui să reexaminaţi ce faceţi şi să decideţi care este cea mai bună cale pentru a merge înainte. Acestea sunt momentele care forţează patronii fie să crească afacerea, fie să o închidă.
- Important este să nu rămâneţi cramponaţi în planurile iniţiale. Aflaţi în faţa unei provocări dificile, nu ezitaţi să modificaţi traseul iniţial al afacerii. Este în regulă să deviaţi puţin de la plan sau să aşteptaţi până găsiţi rezolvarea.
- Nu uitaţi că în afaceri beneficiile vin ulterior, nu instantaneu. Sunt nenumărate exemplele de firme sau companii care au avut un plan de afaceri bun, capital şi parteneri, dar nu au avut răbdare suficientă, renunţând înainte de a deveni productive.
- Evoluţia personală este strâns legată de evoluţia produsului. Nu sunt prea mulţi antreprenori care să facă totul singuri atunci când încep afacerea. Nu poţi să scrii tot codul, să faci tot designul produsului, să echilibrezi bugetul, să găseşti finanţare şi să promovezi produsul de unul singur. Este esenţial să ai oameni care să te ajute şi chiar să ştii să motivezi echipa, ca lider.
- Viziunea şi valorile sunt importante. Angajaţii companiei trebuie să vă împărtăşească viziunea şi valorile dacă doriţi să duceţi afacerea la următorul nivel. Poate angajaţii nu trebuie să fie asemănători din punct de vedere cultural. Poate ar fi bine să aveţi angajaţi cu puncte de vedere şi idei diferite, care vor colabora şi vor lucra în echipă în scopul atingerii unui obiectiv comun.
- Urmăriţi cu atenţie nevoile şi cererile clientelei. Nu neglijaţi micile ,,mofturi” sau pretenţii ale clienţilor. Profitaţi de aceste mici detalii pentru a oferi clienţilor cele mai bune produse sau servicii.
- Studiaţi concurenţa în mod constant, însă a neglija fără identitatea firmei dumneavoastră. Trebuie să fiţi la curent cu toate tendințele şi noile tehnologii ce vă pot ajuta în afacerea dumneavoastră.
- Chiar dacă este greu de observat la început, compania pe care o creaţi va avea un impact mult mai mare decât vă imaginaţi – fie asupra angajaţilor, fie asupra clienţilor sau partenerilor.