Observăm zi de zi la serviciu sau în alte situații ușurința cu care reușesc să se impună anumite persoane. De multe ori cădem sub magnetismul acestora și îndeplinim sarcini care nu sunt de fapt ale noastre doar pentru că am fost rugați.

Se pare că întotdeauna primul pas spre succes este stăpânirea modalităților prin care ne putem impune în fața celorlalți, să îi facem să ne asculte și, mai ales, să ne urmeze. Un asemenea lucru poate fi mai dificil sau mai ușor de realizat în funcție de temperamentul nostru (coleric sau sangvinic – care sunt predominant extrovertite; melancolic sau flegmatic – care sunt predominant introvertite), dar și de trăsăturile dominante ale personalității fiecăruia dintre noi.

Indiferent dacă suntem timizi sau autoritari, sunt câteva aspecte care ne arată dacă am reușit să ne impunem în fața celorlalți:

  • Putem să ne exprimăm punctul de vedere astfel încât ceilalți să îl ia în considerare;
  • Refuzăm ce nu dorim să facem (de exemplu, muncă suplimentară) în așa fel încât să nu ofensăm;
  • Acceptăm că avem defecte și putem greși. Astfel ceilalți ne vor respecta mai mult;
  • Ne atingem scopurile folosind un ton calm și impunem, astfel, un climat de muncă armonios;
  • Creștem productivitatea la locul de muncă fără să le încălcăm drepturile angajaților;
  • Angajații vin și vorbesc deschis despre problemele întâmpinate, cerând sfat sau ajutor.

Totuși, nimeni nu poate deveni autoritar și eficient imediat, deoarece este nevoie să dezvoltăm cu grijă relațiile sociale astfel încât autoritatea noastră să nu încalce drepturile angajaților. Totodată, pentru a reuși să ne impunem este necesară conștientizarea relațiilor create cu ceilalți, căci dacă relaționarea nu se află pe baze solide, nu vom avea succes. Nimănui nu-i place să primească ordine pe un ton jignitor sau de la o persoană cu demnitatea pătată. Se va crea, astfel, o atmosferă tensionată la locul de muncă, iar efectele negative asupra productivității vor fi greu de reparat.

Astfel, dacă vom reuși să ne impunem în fața subalternilor, dar fără a face exces de autoritate, ci arătându-le că îi respectăm, îi apreciem și le înțelegem problemele, atunci angajații vor fi mai dornici de a se ridica la nivelul așteptărilor.