De ce minţim?

De ce minţim?

Fie că ne referim la relaţiile interumane de zi cu zi, fie la cele profesionale, minciuna este un act de comunicare ce are clar intenţia de a înşela, de a denatura adevărul. Aceasta este o afirmaţie făcută cu scopul de a ascunde anumite informaţii sau de a direcţiona atenţia superiorului.

De fapt, există numeroase motive pentru care oamenii simt că trebuie să mintă:

  • pentru a discrimina pe cineva (astfel de mincinoşi sunt periculoşi într-o companie);
  • pentru a se disculpa (în cazul unui termen limită nerespectat);
  • pentru a-şi ascunde timiditatea;
  • pentru a manipula, direcţionând atenţia celorlalţi asupra lor;
  • pentru a-şi mulţumi superiorul;
  • pentru a apăra pe cineva;
  • pentru a avansa profesional;
  • pentru a rezista normelor sociale (ca o aliniere la interesele şi preocupările grupului majoritar);
  • pentru a fi plăcut de ceilalţi.

Cert este că acest tip de comportament, chiar dacă nu este în toate situaţiile rău-intenţionat, nu este creator de valori, ci reprezintă un defect de comportament, care se manifestă atât verbal, cât şi nonverbal. Deşi cele mai multe minciuni sunt construite cu ajutorul limbajului, deoarece este mult mai uşor să denaturăm adevărul cu ajutorul vorbelor, nu avem nevoie neapărat de cuvinte pentru a ascunde unele informaţii sau fapte. Oamenii mint şi prin mimică, gesturi, comportament; chiar şi deplina tăcere poate înşela.

Dacă doriţi să reperaţi mincinoşii din primele secunde, iată câteva gesturi care îi dau de gol, după frecvenţa cu care acestea apar pentru a ascunde adevărul:

  • ducerea mâinii la cap;
  • atingerea nasului;
  • autocontact sau joc cu obiectele apropiate;
  • privirea aruncată spre ceas;
  • contact vizual slab;
  • strângerea picioarelor sub scaun;
  • încrucişarea braţelor;
  • mişcarea degetelor prin lovire uşoară de masă;
  • uscarea gurii;
  • ezitare în răspuns;
  • întreruperea interlocutorului;
  • răspuns vag.

Este clar că fiecare dintre noi poate deveni, în orice moment, o victimă a  mincinoşilor. Astfel, trebuie dezvoltată capacitatea de a depista un neadevăr, deoarece aceasta reprezintă un avantaj real în relaţiile profesionale. Deşi ne dorim să credem că angajaţii sunt sinceri, cel mai bine este să adoptăm o atitudine mai prudentă, mai rezervată.

By | 2018-05-15T08:22:26+00:00 mai 15th, 2018|Articole|0 Comments