Marile corporaţii şi afacerile lor globale domină la scară largă lumea financiară de astăzi. Aceste afaceri la nivel internaţional necesită o înţelegere cât mai adecvată a cerinţelor clientelei, dar şi ale angajaţilor. Pentru obținerea de performanţe în domeniu este necesară cunoaşterea psihologiei celor două categorii principale: consumatori şi proprii angajaţi.

În timpul secolului XX psihologia a cunoscut, în mai multe rânduri, momente de cotitură în înţelegerea comportamentului uman şi relaţiilor interumane. Aceste momente s-au răsfrânt şi asupra managementului marilor companii şi corporaţii. În termeni simpli, psihologia în afaceri se rezumă la psihologia clienţilor şi a angajaţilor şi constă în identificarea şi menţinerea unui echilibru între cererile şi aşteptările clienţilor şi cele ale propriilor angajaţi.

Din punctul de vedere al angajaţilor, aceştia trebuie să conştientizeze obiectivele pe care compania trebuie să le atingă şi, împreună cu echipa, să îşi dozeze eforturile în această direcţie. Astfel, spiritul de echipă trebuie să fie unul foarte puternic. Conducerea sau liderii companiei vor fi aleși dintre angajaţii care posedă spirit de iniţiativă şi competitivitate, spirit ce trebuie încurajat prin recompensarea angajaţilor competenţi. Totodată la locul de muncă angajaţii trebuie să fie mulţumiţi de postul pe care îl ocupă, de program şi de salariul primit, astfel încât să fie eliminată dorinţa de a pleca spre o altă companie.

Din perspectiva clienţilor, lucrurile stau diferit. Aceştia sunt consumatorii şi ei fac parte integrantă din afacere, fiind poate chiar mai importanți decât ceilalți. Psihologia clienţilor se bazează pe trei aspecte importante. Primul este performanţa produsului sau serviciului, dar şi a companiei în sine (sunt foarte sensibili la ştirile legate de marile companii, de scandaluri sau de performanţele companiilor respective). În general, clienţii au anumite aşteptări de la o companie internaţională. În acelaşi timp, aceștia ţin cont mai mereu de brand. Clienții tind să cumpere produse ale unui brand cunoscut deoarece le oferă siguranţă şi confort, mai mult decât dacă ar fi cumpărat un produs de un brand anonim.

Nu este de neglijat nici un alt aspect, de care clienţii par să ţină cont: inovaţia. Aceștia dau dovadă de curiozitate şi sunt interesaţi de îmbunătăţirile unui produs. De exemplu, să ne gândim la telefonia mobilă, un domeniu cu o concurenţă acerbă între companii. Curiozitatea clienţilor şi inovaţia produselor sunt principalii factori de dezvoltare a acestor mari companii. Deşi au deja telefoane mobile, clienţii cumpără telefoane de ultimă generaţie datorită inovaţiilor.

Aşadar, psihologia în afaceri constă în satisfacerea cerinţelor propriilor clienţi şi ale salariaţilor, metodă strategică folosită de marile companii şi corporaţii, adaptabilă totuşi şi la companii mai mici.