Negociatorii și trăsăturile lor

Negociatorii și trăsăturile lor

Fiind o tehnică foarte veche, folosită la încheierea unei tranzacții, afaceri sau la achiziționarea unui produs la un preț avantajos, negocierea este studiată în școli, apare în discuții sau în cărți și naște păreri diferite.

Cam tot ce este de vânzare stă sub semnul negocierii. De la alimente la îmbrăcăminte, mașini sau case, fiecare dintre noi dorește să achiziționeze produsul la un preț cât mai bun. În supermarketuri, costurile sunt prestabilite, dar la magazinele mici de la colțul străzii sau la buticurile cu haine sau bijuterii proprietarul este dispus să negocieze.

Succesul negocierilor poate depinde și de obiceiuri și tradiții. Deși se poate învăța, negocierea cea mai productivă apare doar în urma unor însușiri native ale persoanei, iar inteligența emoțională și abilitățile cognitive au o influență semnificativă în interacțiunile cu ceilalți. Tradițiile unei țări unde se desfășoară discuțiile de negociere își pot pune amprenta asupra succesului negocierilor. Popoarele estice abordează mai pe ocolite problema, punând accent pe prietenie și pe buna înțelegere între părți. Vesticii folosesc discuții directe cu nuanțe umoristice, care pot duce câteodată la eșuarea negocierilor sau chiar la o confruntare, dacă nu se ține cont de tradițiile și obiceiurile specifice fiecărei culturi.

Unele cercetări științifice au ajuns la concluzia că, deși bărbaților le place să negocieze mai mult decât femeilor, tot acestea au mai mult succes. 45% dintre bărbați preferă să se târguiască, iar 37% dintre femei doresc acest lucru. Femeile obțin reduceri de până la 18% din preț, iar bărbații de maxim 17%. Bărbații preferă discuții serioase despre prețul produsului dorit, dar femeile sunt mai diplomate, dispuse să facă un eventual compromis. În lume, diferite țări consideră bărbații a fi negociatori mai buni (Cehia, SUA, Malaezia, Pakistan), iar altele preferă femeile-negociatori (India, Filipine etc.). Totuși, Marea Britanie, Spania, Argentina sau Chile preferă egalitatea între femeile și bărbații negociatori.

În unele țări, negocierea vă poate aduce beneficii majore: în Canada – chiria unei locuințe, în SUA – cumpărarea unei mașini, în Mexic – prețul unei curse cu taxiul, în Spania – costurile serviciilor medicale, iar în Franța – mâncarea.

În România negocierile aprinse sunt la case, mașini sau servicii medicale private și sunt purtate în principal de bărbați. La nivel mondial, în Columbia – 86% dintre cetățeni negociază, în Chile – 84%, în Grecia – 80%. România este pe la 63%, aflându-se la jumătatea clasamentului.

În concluzie, experții recomandă o informare temeinică înainte de achiziționarea produsului. Comparați produsele similare din mai multe magazine și stabiliți prețul pe care sunteți dispuși să îl plătiți, înainte de a începe negocierea.

By | 2018-03-16T12:50:26+00:00 martie 16th, 2018|Articole|0 Comments