Deşi extrem de bogată în obiective turistice naturale, cu o climă ce permite practicarea turismului pe parcursul întregului an şi cunoscută în lume pentru personajul Dracula, România nu excelează la capitolul turism.

În ultimii 20 de ani, România nu a reuşit să pună cap la cap un plan turistic care să aibă drept rezultat o creştere economică bazată pe industria turismului. Cu toate acestea, ghidurile străine de turism cotează destul de bine ţara noastră, apreciind resursele naturale de care dispunem. Ceea ce străinii nu apreciază, totuşi, atunci când ajung aici sunt serviciile de proastă calitate, gradul scăzut de confort, dotările deficitare şi lipsa de siguranţă personală. Din această cauză, România este clasată sub Ungaria în privinţa serviciilor turistice. Umilitor pentru turismul românesc este faptul că vecinii noștri reuşesc să ne întreacă, cu toate că nu au nici litoral, nici munte, nici delta!

Deşi după 1989 România a devenit mult mai cunoscută la nivel internaţional din punct de vedere turistic, carenţele nu au fost eliminate nici după 29 de ani. Bazele de tratament, staţiunile balneare, cele montane ar putea aduce României venituri colosale dacă ar fi în stare de funcţionare şi îngrijite la standarde europene. Din păcate, nici drumurile către aceste staţiuni nu atrag turişti, căci nu se compară cu cele europene.

Pentru diminuarea diferenţelor între modul în care România face turism şi situaţia altor ţări este clar nevoie de un management performant al resurselor naturale. Acesta trebuie să se bazeze pe promovarea activă şi conştientă a tot ceea ce ţara poate oferi, pornindu-se de la o educaţie turistică solidă, în realizarea căreia să se implice activ şi mass-media, dar şi opinia publică. Turiştii vor veni atunci când vor şti ce le poate oferi această zonă geografică, căci foarte mulţi ştiu povestea lui Dracula, dar puţini sunt cei care asociază Transilvania cu România. Povestea vampirului transilvănean a inspirat foarte multe filme şi cărţi şi ar putea deveni, cu un bun management, cel mai profitabil punct de atracție turistic al ţării noastre.

România este o ţară bogată turistic, primitoare, cu o personalitate cu totul aparte, care trebuie să înveţe să se promoveze mult mai mult, astfel încât să facă din turism o sursă considerabilă de creştere economică.