Şi arta gastronomică are un limbaj propriu

Şi arta gastronomică are un limbaj propriu

Gurmanzii ştiu cu siguranţă că există un limbaj al artei culinare. Deşi îl vorbim cu toţii, puţini conştientizăm existenţa lui. Cert este că, atunci când vorbim despre mâncare, avem tendinţa de a folosi cuvinte puternice, vibrante, pline de semnificaţii.

Universităţile Stanford şi Carnegie Mellon au efectuat un studiu pe 900.000 de review–uri online de la 6.000 de restaurante. Studiul a cercetat lingvistica folosită în review–uri, cu accent pe numărul cuvintelor utilizate, complexitatea structurilor şi repetarea anumitor termeni. De multe ori, comentariile lăsate online s-au dovedit a nu avea nimic de-a face cu mâncarea servită de respectivul local, ci numai cu experienţa trăită de clienţi, care pare a se impregna asupra preparatelor culinare.

Cu toate acestea, studiul a evidenţiat faptul că preţul schimbă vocabularul. Astfel, folosirea cuvintelor în comentariile online depinde de preţurile afişate de local, căci review-urile restaurantelor scumpe se bazează pe termeni plurisilabici, cum ar fi incomensurabil, somptuos etc. De asemenea, comentariile clienţilor sunt mai lungi, chiar mai elaborate şi corecte din punct de vedere gramatical. Mai mult decât atât, studiul a evidenţiat folosirea metaforelor, chiar a termenilor senzuali, pentru a descrie experienţa culinară trăită.

Interesant este şi faptul că meniul restaurantelor scumpe este mult mai elaborat lingvistic faţă de cel al restaurantelor obişnuite. Astfel, un fel culinar de la un restaurant scump va avea o denumire complicată, pe când acelaşi fel de mâncare va fi denumit mult mai simplu într-un meniu al unui restaurant obişnuit.

Totodată, avem tendinţa de a ne raporta la mâncare ca la o dependenţă, ca la un drog, atunci când conştientizăm că ceea ce am consumat nu reprezintă mâncare sănătoasă. Atunci vocabularul folosit va sugera vinovăţia resimţită de consumator.

Mâncarea are şi a avut întotdeauna un efect foarte puternic asupra noastră, atât la nivel fizic, cât şi emoţional. Acest aspect este evidenţiat prin limbajul pe care îl folosim atunci când vorbim despre arta culinară, dar mai ales în limbajul corporal atunci când mâncăm. Limbajul culinar ne dezvăluie vinovăţia atunci când ştim că am exagerat, dar şi statutul sau preţurile unui local de la primul ochi aruncat pe meniu. Astfel, gastronomia ne vorbeşte!

By |2018-08-27T09:09:05+00:00martie 9th, 2018|Articole|0 Comments